Resepi | Aglio Olio Seafood

Friday, July 28, 2017

Bahan-Bahan **ikut selera anda
Minyak Zaitun
Bawang Merah
Bawah Putih
Spagetti
Udang/Sotong/Ikan/Ayam
Cendawan
Tomato/Lada Benggala
Serbuk Cili (Chili Flakes)
Lada Hitam

Mula-mula Wa akan rebus spagetti dulu untuk lembutkan. Masukkan garam dalam periuk rebusan tadi, dan biarkan sehingga lembut.

Kemudian, Wa akan potong cincang atau halus untuk bawang tadi. Kalau tak letak bawang merah pun takpa, tapi bawang merah boleh tambah untuk tambahan perasa. Potong halus ye. Masakkan dengan minyak zaitun sehingga layu.

Kemudian, Wa masak bersama kulit udang dulu untuk beri perasa ala "seafood" , lepas tu buang kulit dan masukkan air udang sikit di masak bersama cendawan, tomato. Last sekali masukkan udang. Bahan-bahan ikut selera ye. Saja je kasi UMPPH. Kalau nak sedap campur sotong dan ikan. Pastu gatal-gatal haha.

Bila dah cukup masak, Wa gaulkan spagetti tadi dalam adunan asas tadi, dan gaul sehingga rata. Masa ni tak dah tutup pun takpa sebab spagetti tadi masih panas.Untuk penutup, Wa tambah sedikit garam, lada hitam dan serbuk cili untuk lengkap kan rasa!! Siap!

Untuk siapa sukakan masakan yang simple dan ingin berdiet. Memang sesuai sangat. Lagi banyak cendawan lagi syok. Selamat mencuba!



No comments:

Post a Comment

@instagram

Latest Instagrams